ده توصیه برای به کارگیری تکنیک های رهبری در عرصه اجرا

مهندسان

تقدیم به همه مهندسان ایران

درباره من
وبلاگ تخصصی مهندسان ایده ها و راهنمایی های مهندسی آماده همکاری در پروژه های شما کنترل پروژه.بازاریابی و فروش.ارزیابی.مدیریت منابع.
موضوعات
نويسنده :Mr Nateghi
تاريخ: سه شنبه 5 شهريور 1392 ساعت: 12:21

 

 

 

مقدمه

در تمامی شغل ها، مهارت به اعتماد به نفس بدل می شود. رهبری نیز کار متفاوتی نیست. به نظر می آید که بعضی ها ذاتا رهبرند. اما این ویژگی آنها همیشه به خاطر آن است که بر کارشان تسلط پیدا کرده اند و چنان عزم و اراده ای دارند که حمایت دیگران را جلب می کنند.

جذبه جادویی یا همان کاریزما یا در فرهنگ خودمان فره ایزدی، خصوصیتی ذاتی نیست بلکه ترکیبی است از علاقه، اشتیاق و اراده. برای رسیدن به هدف، کاملا روشن و معین است که مهارت فراوان در برقراری ارتباط، امری بسیار مهم و تأثیر گذار می باشد.

ده توصیه برای به کارگیری تکنیک های رهبری در عرصه اجرا

رهبری هم از بقیه کارها پیچیده تر نیست

مدیرانی که شخصیتی برون گرا دارند طبیعتا راحت تر با جمع ارتباط برقرار می کنند ولی کسانی که درون گرا هستند هم می توانند این مهارت را یاد بگیرند. لزومی ندارد که علاقه که شرط اصلی رهبری است، چندان در ظاهر نمایان شود. بسیاری از سرداران صنعت در کمال خویشتن داری چنان اعتماد به نفس و عزم و اراده ای از خود بروز می دهند که تمام اطرافیان آنها را سر شوق می آورد.

خصلت درون گرایی را با ناتوانی در اظهار وجود و اثبات شخصیت، اشتباه نگیرید. تمام رهبران خوب از توانایی اظهار وجود و جرأت برخودارند اما بعضی از آنها تا حدی خجالتی و کمرو  هستند. چگونگی وضعیت تربیت ما در خانه و مدرسه باعث می شود که ما یا خود را یک مدیر و رهبر تلقی کنیم یا کسی که تابع و فرمانبردار است. وقتی قدرت رهبری را درک کنید، می توانید بر عادت های تربیتی ناصحیح غلبه پیدا کنید.

به نظر می رسد که مدیران مختلف در موقعیت های متفاوتی، ممتاز و سرآمد هستند. بعضی از آنها وقتی هدایت سازمانی و کسب و کاری را بر عهده می گیرند که به سرعت رو به توسعه و پیشرفت است، بهترین اند. در حالی که برخی دیگر تلاش می کنند شرکت ها را از فروپاشی و شکست نجات دهند. اما این عمدتا بستگی به علاقه دارد، رهبران کارآمد می دانند که چگونه روش خود را تنظیم کنند تا با شرایط متغیر، هماهنگ باشند.

در اینجا چند نکته ساده اما مهم در مورد نحوه رفتار شما در سازمان و تعامل با دیگر همکاران یا پرسنل شما مطرح می شود تا با به کارگیری آنها نحوه رهبری خود را بهبود بخشید.

  1. به افراد کم تجربه توجه خاصی داشته باشید

وقتی با تجربه تر و ورزیده تر می شوند، شیوه خود را تغییر دهید و کمی دست آن ها را باز بگذارید و اجازه دهید خودشان روش های کارشان را پیدا کنند و همین که یاد می گیرند کمتر به شما وابسته باشند، آنها را مورد حمایت و تشویق قرار دهید.

  1. افراد باهوش و قوی را خیلی کنترل نکنید

افراد بسیار با تجربه، نیاز به آزادی عمل دارند و از نظارت شدید، ناراحت می شوند.

  1. از افراد توانمند زیر دست خود نهراسید

از آن اعضای گروه تان که توانایی رهبری از خود نشان می دهند، ترس و نگرانی به دل راه ندهید. ابتکار عمل آن ها را مهار کنید و روی آن به عنوان مبنای پیشرفت های آینده حساب کنید.

  1. الگوی خوبی برای افرادتان باشید

هدفمند و مطمئن نشان دهید. اگرحالت عصبی و نگرانی در چهره تان معلوم باشد کارمندان، ضعف شما را پیدا می کنند و از آن استفاده می کنند.

  1. سلامتی خود را حفظ کنید

مرتب خودتان را وزن کنید و برای تندرستی و تفریح ورزش کنید.

  1. خوب لباس بپوشید

افراد واحد شما در برابر کارکنان دیگر واحدها و یا سازمان های دیگر، به شما مباهات می کنند.

  1. مودب باشید

از تعارفات مودبانه استفاده کنید اما زیاد از حد آنها را به کار نبرید. مودبانه اما قاطعانه، نه بگویید.

  1. به کارایی توجه داشته باشید نه به محبوبیت و پرطرفدار بودن

گاهی لازم است خشم خود را نشان بدهید، اما خویشتن داری خود را  از دست ندهید.

  1. ملاحظه کاری بی دلیل یا سازش نکنید

با همکاران تان یا با کارمندان خود به خاطر آنکه از دردسر دوری کنید موافقت نکنید. به طرز خوشایند با نظرات آنها مخالفت کنید. آرام باشید، اجازه دهید که آن شخص هم حرف هایش را مطرح کند، به دقت به حرف های او توجه کنید و بعد راه حلی برای آن پیدا کنید. نشان دهید که ارزش نظرات او را هم می دانید.

  1. نارضایتی خود را به صورت شفاف نشان دهید

اگر از چیزی ناراضی هستید، صریحا ابراز کنید. اخم نکنید و با بداخلاقی و بی حوصلگی رفتار نکنید، ضمنا زیاد هم خوشرو، نشان ندهید.

منبع:

۵۲۵ نکته مدیریت از زبان مدیران موفق

Ref: Colman, Ron & Barrie, Giles 1941- 525 Ways to be a better manager

ترجمه دکتر ابوالقاسم حکیمی پور


Get our toolbar!

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

تازه ترين مطالب
لينک هاي مفيد
ابزارک هاي وبلاگ